Hadewijch. Een middeleeuwse schrijfster met modern charisma

De KANTL nodigt u uit op twee lezingen waarin schrijver Joris Note en Hadewijch-specialiste Veerle Fraeters op zoek gaan naar wat een dertiende-eeuwse mystica vandaag kan betekenen.

Joris Note, Lof van de tegenwerking

In de liefdeservaring die Hadewijch evoceert neemt het negatieve een grote plaats in: de pijn die zij lijdt door tegenslag of tegenwerking. We kunnen dat aspect proberen te begrijpen door haar teksten in verband te brengen met andere, moderne teksten - van Edith Piaf tot Lenin: een soort interpretatie door vergelijking. Hoewel deze aanpak niet religieus is, benadert hij Hadewijch wel als iemand die ver boven het 'normaal doen' uitgaat.

Joris Note (1949) is schrijver. Bij uitgeverij De Bezige Bij verschenen sinds 1992 acht boeken van hem, waaronder één essaybundel (Wonderlijke wapens, 2012). Hij publiceerde ook vele artikelen in kranten en tijdschriften en op het internet, vooral over literatuur.

Veerle Fraeters, Van Hadewijch tot orewoet

In de hedendaagse literair-artistieke receptie van het werk en de figuur van Hadewijch domineert één woord, het passievolle orewoet, en één tekst, het erotisch suggestieve zevende visioen. Waarom spreken juist dat ene woord en die ene tekst vandaag zo sterk tot de verbeelding? Wat vertelt deze selectieve focus over het moderne (on)vermogen om Hadewijchs mystiek in zijn volle omvang te begrijpen? Een overzicht in vogelvlucht van orewoet in de hedendaagse kunst en literatuur werpt licht op wat men het woord vandaag wil laten zeggen. Een vergelijking met de plaats ervan in Hadewijchs mystieke oeuvre openbaart wat we niet meer kunnen zien.
 
Veerle Fraeters (1963) is als hoogleraar verbonden aan het Ruusbroecgenootschap van de Universiteit Antwerpen. Haar onderzoek situeert zich op het domein van de Middelnederlandse mystieke tekstoverlevering. Samen met Frank Willaert (Universiteit Antwerpen) werkt ze aan een nieuwe editie met vertaling en commentaar van Hadewijchs Verzameld Werk (Historische Uitgeverij, Groningen). Het eerste deel, Liederen, verscheen in 2009. Deel 2, Visioenen, is in voorbereiding. Met Patricia Dailey (Columbia University) bereidt ze de publicatie voor van een Engelstalige Companion to Hadewijch (Brill Publishers).

Een initiatief van de KANTL in samenwerking met Poëziecentrum, en het Ruusbroecgenootschap van de Universiteit Antwerpen, en met de steun van het Letterenhuis, Muziektheater Transparant en deSingel.

Plaats: KANTL (Koningstraat 18 - 9000 Gent)
Datum: Donderdag 27 april om 20 u.
Toegang: €6
Reductie: €4 (leden van Poëziecentrum, VLAST of KANTL, werkzoekenden, studenten en jongeren onder 26 jaar, 65 plussers en gepensioneerden)
Reserveren kan via deze link.

Deze lezingenavond wordt georganiseerd in het kader van
"DIE MINNE ES AL" - EEN HADEWIJCH-FESTIVAL

Naar aanleiding van de wereldcreatie van de multimediale opera Revelations van de componist Wim Henderickx, gebaseerd op het werk van Hadewijch, hebben een aantal organisaties de handen in elkaar geslagen om het werk van deze dertiende-eeuwse mystica onder de aandacht te brengen.

Meer informatie en het volledige programma van het festival vindt u hier.

De Liederen van Hadewijch zijn opgenomen in de Canon van de Nederlandstalige literatuur. Meer informatie over de auteur en haar werk vindt u hier.

  Deel deze pagina