Programma
Literaire cowboy Christophe Vekeman en cultuurfilosoof Kris Pint laten hun licht schijnen over Gerard Reve.
Dichter en prozaïst Astrid Haerens en literatuurwetenschapper Hans Vandevoorde doen hetzelfde voor Christine D'haen.
Dichter, performer en boekhandelaar Arno Van Vlierberghe en schrijver, journalist Lukas De Vos delen hun fascinatie voor Ivo Michiels.
Na de pauze lezen de topacteurs Charlotte De Bruyne en Rashif El Kaoui werk van D'haen, Michiels en Reve. Sara Salvérius weeft er haar melancholische accordeonklanken doorheen.
Afsluiten doen we traditiegetrouw met een glas in de tuin van het kasteel.
Praktisch
Kasteel Beauvoorde. Wulveringemstraat 10 - 8630 Wulveringem (Veurne)
Woensdag 5 juli 2023. Deuren: 13u30. Programma van 14u tot 16u. Slotfeest tot 18u.
Tickets in voorverkoop kosten €9 of €7 (voor leden van de VLAST en Herita, voor werkzoekenden, studenten, gepensioneerden, -26 en +65). Tickets aan de kassa kosten altijd €10.
Bestel hier je tickets.
Over de sprekers en artiesten
Christophe Vekeman is auteur, dichter en performer. Hij schreef onder meer de bekroonde romans 'Hotel Rozenstok' (De Arbeiderspers, 2015) en 'Cruise' (De Arbeiderspers, 2019), alsook een biografie over countryzanger Johnny Paycheck. Hij is een van de meest gevraagde en gesmaakte schrijvers op de Vlaamse en Nederlandse literaire podia. Op de planken brengt hij voornamelijk zijn poëzie, die hij bundelde in de verzamelingen 'Señorita’s' (De Arbeiderspers, 2009) en 'Dit is geen slaapkamer meer nu' (De Arbeiderspers, 2016). Naast schrijven heeft Christophe een wekelijkse boekenrubriek in het Klaraprogramma 'Pompidou'. Ook voor Klara maakte hij samen met Lies Steppe enkele jaren geleden het negendelige 'Hillbilly Fever', waarin hij de luisteraar warm maakte voor countrymuziek in al haar facetten. Elke week verschijnt zijn actualiteitencolumn, ‘De Wereld volgens Vekeman’, in De Standaard Weekblad. Zijn zeventiende boek, de ‘musical’ 'Carwash' (De Arbeiderspers), dateert van mei 2021. (bron: Literatuur Vlaanderen)
Kris Pint doceert cultuurwetenschappen aan de faculteit Architectuur en Kunst van de Universiteit Hasselt. Zijn onderzoek focust op literatuur, interieurarchitectuur en beeldende kunst, meer bepaald de alternatieve manieren van leven, wonen en weten die artistiek onderzoek helpt verkennen. Hij schreef 'De wilde tuin van de verbeelding. Zelfzorg als vrolijke wetenschap' (2017), dat genomineerd werd voor de Socratesbeker 2018 en 'Meteorologie van het innerlijk' (2020).
Astrtrid Haerens groeide op in Zwevegem en woont in Brussel. Ze behaalde een master in Woordkunst (Drama) aan het Conservatorium van Antwerpen, waar ze afstudeerde met een multidisciplinaire performance waarin ze de relatie tussen beeld en taal onderzocht. Astrid schrijft proza en poëzie. In september 2017 verscheen haar debuutroman 'Stadspanters' (Uitgeverij Polis), een roman over meerlagige, vloeibare, zoekende identiteiten in de grootstad. Ander werk publiceerde ze onder meer in Revisor, De Gids, Het liegend konijn, de Poëziekrant, DW B, deBuren, De Standaard, Deus ex Machina en Hard//Hoofd. In 2019 trok Astrid door de Westhoek, ging in gesprek met meer dan tweehonderd mensen en maakte een multimediale poëzieplattegrond over de streek. Met Leonardo van Dijl maakte ze daarvoor ook een poëziefilm. In het voorjaar van 2022 verscheen haar poëziedebuut 'Oerhert' (Atlas Contact). Die bundel werd genomineerd voor de Herman de Coninckprijs. Astrid is geboeid door cross-overs. Momenteel werkt ze samen met geluidskunstenaar Mariske Broeckmeyer (MARIS). Samen onderzoeken ze onder andere de verklanking en lichamelijkheid van poëzie en muziek. Met hun laatste performance zijn ze geselecteerd voor een tournee met jazzlab in 2024. Ook komt er in 2024 een LP en een publicatie bij w.e.r.f. records. Astrid is ook Letterzetter (stadsdichter) van Kortrijk van 2022 tot 2024. Als letterzetter cureert ze het Memento woordkunstenfestival in Kortrijk en is ze aanvoerder van een collectief woordkunstenaars uit regio Kortrijk. Daarnaast werkt Astrid als docent Literaire analyse aan het Conservatorium van Antwerpen, geeft ze les aan de educatieve master Schrijven aan het RITCS in Brussel en richtte ze aan de academie van Anderlecht een schrijfrichting op, waar ze ook lesgeeft. (bron: Literatuur Vlaanderen)
Hans Vandevoorde is als hoofddocent Nederlandse letterkunde verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel en als vrijwillig wetenschappelijk medewerker aan de Vakgroep Geschiedenis van de UGent. Publiceert over de literatuur en cultuur van de negentiende en twintigste eeuw en over hedendaagse poëzie. Hij is hoofdredacteur van het Cahier voor Literatuurwetenschap en coördineert samen met Lars Bernaerts & Bart Vervaeck de alliantieonderzoeksgroep SEL (Studiecentrum voor Experimentele Literatuur). Hij begeleidt proefschriften over de receptie van het surrealisme in de Vlaamse poëzie van de jaren zestig, over documentaire literatuur, over dagboeken in de Tweede Wereldoorlog en de verhouding beeldende kunst-literatuur. Zijn interesse gaat onder meer uit naar de receptie van buitenlandse literatuur in vertaling en naar culturele transfer (histoire croisée).
Arno Van Vlierberghe is dichter, performer en boekhandelaar. Hij leeft, woont en werkt in Gent. Zijn werk verscheen onder andere in nY, Het Liegend Konijn, Deus Ex Machina, Extra Extra, Dietsche Warande & Belfort en op hard//hoofd en Samplekanon. Bij het balanseer verscheen zijn fel bejubelde debuutbundel Vloekschrift (2017) en Ex Daemon (2022).
Lukas De Vos was jarenlang hoofdjournalist bij VRT, is vast medewerker van Knack, oud-hoofdredacteur van Restant, en bezieler van de Arkprijs van het Vrije Woord. Hij schreef talrijke werken over letterkunde, film, ideologiekritiek, geopolitiek, semiotiek en kunstfilosofie. Hij redigeerde in 1980 Ivo Michiels’ essaybundel 'Een letterwerker aan het woord'. De Vos werkte met Michiels samen bij het Nieuw Vlaams Tijdschrift en bestudeerde Michiels’ filmische inbreng bij Roland Verhavert en André Delvaux. In 2012 publiceerde hij 'Poortwachter woordwachter'. Deze hommage aan Ivo Michiels bevat kritische bijdragen van en gesprekken met kenners over het vroege werk van Michiels, over de Alfa-cyclus, de Journal Brut-cyclus, Maya Maya, zijn filmactiviteiten en zijn betrokkenheid in de kunststromingen van de jaren zestig.
Op de planken bij theatergezelschap Ontroerend Goed - mede opgericht door haar partner Alexander Devriendt en tot in Australië gelauwerd voor het opzoeken van de grenzen van dit medium - is Charlotte De Bruyne allang geen onbekende meer. Sinds 2008 speelde ze er in tal van voorstellingen mee en haar eerste eigen voorstelling 'XXXO', die ze maakte onder de vleugels van Ontroerend Goed, won de Total Theatre Award op het Internationaal Theaterfestival in Edinburgh. Op het witte doek speelde ze hoofdrollen in Little Black Spiders van Patrice Toye, Flying Home van Dominique Deruddere, Niet schieten van Stijn Coninckx en Achter de wolken van Cecilia Verheyden Je kan haar ook kennen van de televisieseries Vriendinnen (één), Grond (play 4) en De twaalf (één). In het najaar is Charlotte te zien in Het smelt, de door Veerle Baetens geregisseerde verfilming van de debuutroman van Lize Spit.
Rashif El Kaoui behaalt zijn Masterdiploma in Woordkunst aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en zit sindsdien niet stil: hij werkt als acteur, rapper, podcastmaker en schrijver. In 2016 werd zijn proza bekroond met de El Hizjra Literatuurprijs - dé literaire prijs voor proza en poëzie van kleurrijk talent in Nederland en Vlaanderen. Ook Das Mag pikte zijn werk op en publiceerde het in Das Magazin en in de Sampler 2018 - een bundel met werk van jonge beloftevolle auteurs. Samen met acteur Lucas De Man en fotograaf Ahmet Polat werkt Rashif El Kaoui aan het project De Man is Lam – over man-zijn anno vandaag. Een gelijknamige podcast kan je beluisteren op Nooit meer slapen, een cultuurprogramma van VPRO. Rashif stond op de planken in voorstellingen van ’t Arsenaal, Het Paleis, fABULEUS, de Monty en de KVS. Bij de KVS is hij een vertrouwd gezicht en deel van het vernieuwde open ensemble. Hij speelde er onder meer in Malcolm X, Odysseus: een zwerver komt thuis, Drarrie in de Nacht, JR (FC Bergman/Toneelhuis/NTGent/KVS) en Who's Afraid of Virginia Woolf.
Sara Salvérius studeerde accordeon bij Philippe Thuriot aan het conservatorium van Gent. Ze werkte mee aan verschillende folk- en wereldmuziekprojecten (Olla Vogala, Aranis, Griff,..) en trad o.a. op in Canada, Zuid-Afrika, China, Italië en Griekenland. Samen met cellist Lode Vercampt en violist Wouter Vandenabeele vormt ze het trio Chansons Tryptique. Sinds 2017 besteedt ze een groot deel van haar tijd aan eigen composities. In 2018 debuteerde Sara Salvérius met Trapped in Sight. De cd werd warm onthaald en Klara vermeldde hem zelfs als een van de opvallendste van 2018. In 2020 volgde Equinox, een tweede solo-cd met eigen muziek. Ook deze cd werd heel positief ontvangen en Sara kreeg hiervoor in 2022 de Flanders Folk Award voor beste album. Sara schreef ook muziek bij Het gezin van Paemel van theatercollectief SKaGeN en voor Poesia Divina van Het Festival van Vlaanderen. Maak kennis met "een artieste die wars van trends rechtstreeks naar het hart gaat." (G. Peters)
Deel deze pagina