Leermiddelen bij canonwerken uit de Nederlandstalige literatuur
In het kader van het Vlaamse Leesoffensief ontving de KANTL in 2022 een bijkomende subsidie om haar educatief aanbod rond de literaire canon en literair erfgoed uit te breiden. In het bijzonder is er nood aan geschikt dynamisch lesmateriaal voor de leeftijdsgroepen die het volgens de PISA-resultaten steeds moeilijker hebben met begrijpend lezen en leesmotivatie (namelijk leerlingen uit de tweede en derde graad van het secundair onderwijs), meer specifiek de richtingen dubbele finaliteit en arbeidsmarkt (het vroegere tso en bso).
De focus van het leesbevorderingsproject, dat de projectnaam ‘De Samenlezing’ kreeg, ligt vrij letterlijk op het ‘samen lezen’ van rijke teksten en verhalen, waarbij de leerkracht voorleest en de leerlingen uitnodigt tot gesprekken over hun eigen mening en ervaringen. De voordelen van voorlezen als werkvorm in het secundair onderwijs (in het bijzonder voor leerlingen met dyslexie of een andere thuistaal) zijn legio. Bovendien krijgt lezen van literatuur op deze manier weer een sociaal karakter. Deze methodiek sluit goed aan bij de vernieuwde leerplannen voor de doelgroep, waarin het lezen van literatuur op een ‘belevende manier’ is opgenomen, en de leerkracht daarbij veel vrijheid krijgt. Anderzijds is het materiaal door zijn open karakter ook heel geschikt om in te zetten in een doorstroomcontext.
De KANTL werkte voor dit project een nieuwe portaalwebsite uit, die als educatieve tegenhanger van de literairecanonwebsite kan dienen. Per canonwerk worden daar niet alleen de leermiddelen verzameld die volgens de methodiek van het interactief voorlezen zijn opgevat, maar ook (op termijn) lesmateriaal van externen rond canonliteratuur.
Klik hier om naar de website van de 'literaire canon in de klas' te gaan.
Archief voor Onderwijs
Toen de KANTL in 2015 voor het eerst de Canon van de Nederlandstalige literatuur lanceerde, sloeg ze samen met CANON Cultuurcel en het Vlaams Instituut voor het archief (toen VIAA, nu meemoo) de handen in elkaar. Sindsdien vind je op Het Archief voor Onderwijs collecties met audio- en videofragmenten over alle werken die in de lijst zijn opgenomen. Het gaat om collecties met audiovisuele fragmenten, die dieper ingaan op de auteur en het werk, maar ook op hoe de tijdsgeest het werk heeft beïnvloed, hoe het vandaag nog altijd relevant is en hoe kenners en lezers erover denken. Deze collecties brengen literatuur tot leven in de klas en bewijzen hoe klassiekers nog steeds tot de verbeelding spreken. Na de update van 2025 maakte de redactie audiovisuele collecties bij de nieuwe werken uit de literaire canon en werden een aantal collecties bijgewerkt.
Op deze projectpagina vind je meer informatie, een tijdlijn, links naar alle collecties en didactische wenken over hoe je met het audiovisueel materiaal aan de slag kan in de les.