Dankzij Het Archief voor Onderwijs kunnen leerkrachten aan de slag met vernieuwde canon

Leer alles over de nieuwe titels in de literaire canon via de vernieuwde collecties van Het Archief voor Onderwijs. Leerkrachten vinden er een schat aan audiovisueel lesmateriaal.

{entry_title}

In 2015 maakte de KANTL voor eerst bekend welke werken tot de 'canon van de Nederlandstalige literatuur' mogen worden gerekend. CANON Cultuurcel, de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letteren (KANTL) en het Vlaams Instituut voor het archief (toen VIAA, nu meemoo) sloegen kort daarna de handen in elkaar. Voor Het Archief voor Onderwijs werden 50+1 collecties gemaakt die inzoomen op een werk uit de Nederlandstalige literaire canon. Het gaat om collecties met audiovisuele fragmenten, die dieper ingaan op de auteur en het werk, maar ook op hoe de tijdsgeest het werk heeft beïnvloed, hoe het vandaag nog altijd relevant is en hoe kenners en lezers er over denken. Deze collecties brengen literatuur tot leven in de klas en bewijzen hoe klassiekers nog steeds tot de verbeelding spreken.

Update

Vijf jaar later, in juni 2020, kreeg de canonlijst van de KANTL een eerste update. Het Archief voor Onderwijs kon natuurlijk niet achterblijven. De canonlijst bevat drie volstrekte nieuwkomers: Van de koele meren des doods (Frederik van Eeden), Pallieter (Felix Timmermans) en Turks fruit (Jan Wolkers). Vijf auteurs (Hendrik van Veldeke, Constantijn Huygens, Cyriel Buysse, Willem Frederik Hermans en Harry Mulisch) stonden vorige keer ook al in de lijst, maar wel met een andere titel. Aan De Kapellekensbaan (Louis Paul Boon) werd ten slotte Zomer te Ter-Muren toegevoegd, omdat het in feite om een ondeelbaar tweeluik gaat. Deze canonwerken kregen een gloednieuwe collectie.

Om plaats te maken voor de nieuwe titels verdwenen vier titels uit de lijst: het zestiende-eeuwse Geuzenliedboek, de Verzen van Willem Kloos, Wolfijzers en schietgeweren van Richard Minne en Gangreen 1 (Black Venus) van Jef Geeraerts. Maar geen nood: de audiovisuele collecties bij die collecties blijven gewoon raadpleegbaar op Het Archief voor Onderwijs.

Op deze projectpagina vind je meer informatie, een tijdlijn, links naar alle collecties en didactische wenken over hoe je met het audiovisueel materiaal aan de slag kan in de les.

Interactieve lessen

Voor leerkrachten die met hun leerlingen aan de slag willen met video en geluid is er DIY voor leerlingen secundair. In deze digitale werkruimte kunnen leerkrachten opdrachten klaarzetten voor hun leerlingen, die ze vervolgens thuis of in de klas kunnen maken. Zo verkennen ze in een veilige omgeving het medium dat ze het beste kennen. Ze bekijken videoclips, beluisteren audiofragmenten en analyseren televisiebeelden.

  Deel deze pagina